Megkérdeztünk és igyekszünk minél több szakmabélit megkérdezni, a legkülönbözőbb zeneipari szegmensekből azzal kapcsolatban, hogy milyen elvárásaik lennének az oldallal és annak szolgáltatásaival kapcsolatban. Kíváncsiak voltunk, hogy milyen funkcióval, tartalommal egyéb szolgáltatással kellene rendelkeznie az oldalnak ahhoz, hogy használjátok, haszosnak találjátok a felületet, s elérjük kitűzött célunkat: olyan felületet létrehozni, amely valóban a hazai könnyűzenei élet adatbázisa is kommunikációs felülete lehet, megkönnyítve ezzel a mindannapi munkátok, munkánkat, s egy közös felületre gyűjteni a hazai zenei élet szereplőit annak érdekében egymással hatékonyan együttműködni tudó, valódi közösséggé kovácsoljunk benneteket / magunkat.
A listát és a véleményeket folyamatosan bővítjük, ha te is szeretnéd elmondani és itt látni a gondolataidat a Music Industry-val kapcsolatban, kérünk, hogy vedd fel velünk a kapcsolatot a hello@musicindustry.hu e-mail címen vagy töltsd ki az alábbi kérdőívet!
MUSIC INDUSTRY SZAKMAI KÉRDŐÍV
Most pedig nézzük, hogy ti eddig hogyan vélekedtek a Music Industry-ról!
Bíró Zsolt – www.zene.hu – főszerkesztő
“Véleményem szerint az alapötlet nagyon jó, de iszonyú kevés rá az a pénz, amelyet megítéltek, már csak azért is, mert ez az oldal csak akkor tud majd sikeres lenni, ha mindig uptodate tud lenni, ehhez emberek kellenek, ki kell küszöbölni a bug-okat, de a támogatás alacsony összege miatt már most látszik, hogy erre nem marad majd pénz és fejlesztések hiányában nem fogják használni az oldalt a szakmabéliek, azok, akiknek igazából készül a felület.
A folyamatos kontroll nem csak a komplettírozásban, hanem a minőségi tartalomban, a helyesírás ellenőrzésében és a trágár kifejezések szűrésében is meg kell, hogy nyilvánuljon, hogy minden szempontból minőségi és komplex szolgáltatást kapjanak a szakmabéliek, akik használják az oldalt. Rendkívül fontos, hogy legyenek az oldalon reklámok, mert csak így tud majd rentábilis maradni a vállalkozás.
Ez a megítélt összeg még az indulásra sem elegendő.”
Gulyás István – MTI – kiemelt kulturális szerkesztő
“Hasznos lenne szelektálni, hogy ki milyen adatokat kap meg a hírlevélben, mert az MTI-t értelemszerűen nem fogja érdekelni például a buszosoknak szánt témák egyike sem és ez fordítva is igaz lehet. Érdemes lenne úgy alakítani a felületet, hogy az adott előadóval kapcsolatos újdonságok azonnal megjelenjenek a felhasználóknak, illetve láthatnák, ha valami változott vagy aktuálissá vált (koncert, tagcsere, stb.), valamint hasznos lenne egy olyan eseményadatbázis, amely havi lebontásban tartalmazná, hogy milyen rendezvények, megjelenések várhatóak, akár előadóra, akár hónapra, hétre lebontva, mert így ajánlani és előre tervezni is könnyebb lenne.”
Toót-Holló Tamás – MediaWorks online divízió főszerkesztő
“A hiúság a legtöbb szakmában – így itt is – komoly mozgatórugó tud lenni. Jó lenne, ha ez a felület a kollégáknak referenciaként is szolgálhatna. Ezzel akár motiválna is lehet őket – kilátásba helyezve, hogy a zenei tárgyú írásai linkjeit feltöltheti az oldalra, amelyen aztán az írás tárgya és szerzője alapján is lehetne keresni vagy egy-egy koncertélményre, s ha fotósról van szó, akkor a fotósorozatait is lehetne böngészgetni. Emellett az is fontos, hogy a felhasználók két-három hetente hírlevelet kapjanak, amely tartalmazza, ha éppen új opcióval, funkcióval, lehetőséggel gazdagodik az oldal.”
Nagy Zoltán – H!t Music Channel, 1Music Channel, főszerkesztő
“Hatalmas megoldandó feladat lesz az, hogy az oldal megtalálja azokat a nagyon ütős funkciókat, amelyek bebizonyítják a felhasználóknak, hogy tud hasznosabb vagy legalább annyira hasznos lenni ez a felület, mint a jelenleg mindenki által használt kommunikációs felületek, különös tekintettel a Facebookra. Először is meg kell győzni a hazai zenei életben dolgozókat arról, hogy a MI tartalmaz annyi hasznos funkciót és lehetőséget, amiért érdemes használni, s velük együttműködve lesz érdemes tökéletesíteni a felületet.”
Tóth Gergő a Wellhello menedzsere, Supermanagement vezető
“Nagyon jó lenne, ha az oldal segítené a zenekarok külföldre jutását, illetve ha a MI által tisztulna a szakma. Sokan úgymond “felcsapnak” rendezvényszervezőnek, s ezzel megnehezítik a mindezt komolyan végzők, a szervezők és az előadók munkáját is. Ha az oldal elősegítené, hogy mindezt tisztábban, átláthatóbban működjön, akkor azt gondolom, hogy ezt a szervezők és a menedzserek is értékelnék.
Érdemes lenne nyitni az önkormányzatok felé is, hiszen Ők sokszor vagy kiszervezik egy adott rendezvény lebonyolítást vagy nagyon nehézkesen megy Nekik ez a feladat (akár kontakthiány miatt, akár más okból), így azonban közeledne egymáshoz a szervezői és az önkormányzati szféra, a kisebb rendezvények és a hazai zenei piac.”
Daróczi-Végh Péter, főszerkesztő, 90.9 Jazzy Rádió
„Ahhoz, hogy a stílusos, igényes muzsikákat kedvelő hallgatóinkat még jobban ki tudjuk szolgálni, hasznos lenne, ha a dalokról lehetőség szerint minden információt megtalálnánk az oldalon (megjelenés, szerző, kiadás). Örülnénk annak is, ha lennének elérhetőségek is az oldalon az adott előadóhoz kapcsolódóan. Sokszor tapasztaljuk, hogy napokba telik, míg sikerül kinyomozni egy-egy előadó elérhetőségét. Sok esetben elég lenne egy telefonszám, vagy e-mail cím a menedzserhez vagy a sajtó képviselőhöz, hogy például egy interjú esetében gyorsan el lehessen érni a megfelelő embert. Persze, ennek a felületnek kizárólag akkor van értelme, ha az adatok állandóan frissülnek és egyáltalán nincs benne fals vagy félrevezető információ, mert akkor lenne használható és csak akkor használná a szakma is, ha ez ténylegesen egy megbízható forrásként működne. A 90.9 Jazzy Rádió finomra hangolt zenei stílusával, érdekes, intellektuális műsoraival van jelen a hazai piacon, ha a jövőben egy ilyen adatbázis létezne, biztosan használnánk.”
Nyerges Tamás, Rockstar magazin – főszerkesztő
“Jó lenne, ha az előadók időnként emlékeztető mailt kapnának, hogy pl. “már egy ideje nem töltöttél fel sajtófotót, kérünk tedd meg”. Ez egy print média számára – nyomdai minőségben – lenne kiemelten fontos és hasznos funkció. Természetesen valamilyen módon ösztönözni kellene a felhasználókat, hogy tartsák frissen minden szempontból a felületüket. Erre talán hatékony lehet egy-egy kisebb-nagyobb megjelenés. Továbbá lehetne egy olyan felület is az oldalon, ahová egy magazin képviselője, feltölthetné a lapzárta előtti kedvezményes, kvázi last minute felületeit. De egy ilyen remélhetőleg hasznos felület kapcsán nagyon sok ötlet merül még fel!”
Galgóczi Tamás – www.ekultura.hu – főszerkesztő
„Fontos kérdés, hogy hogyan határozzunk meg, hogy mi a szakma, ki tartozik ide és hogyan szűrjük meg az „illetéktelen felhasználókat”. Például nagyon hasznos az a keresőrendszer, amelyet a Womex használ, de ahhoz, hogy ez Magyarországon is működőképes legyen, nagyon komplexnek és pontosnak kell lennie. Számomra kérdés, hogy például a népzene vagy a komolyzene is beletartozik-e majd ebbe az adatbázisba, mert arra is nagy igény lenne. Rendkívül fontos a nemzetközi nyitás szempontjából, ha az oldal angolul is elérhető legyen. Számítok arra, hogy rendszeresen találok majd a felületen friss statisztikákat, rendszeres felméréseket, valamint, hogy mint felhasználó, legyen lehetőségem a visszajelzésre, hogy milyen tapasztalataim vannak az oldallal kapcsolatban. Örülnék annak is, ha hírlevelet kapnék azokról a témákról, amelyeket jelöltem a felületen, hogy érdekelnek.”
Leitner Attila – Lokál magazin – főszerkesztő
„Számunkra ebből a felületből az lenne az igazán hasznos, ha a nagyobb előadók mellett a kisebb, most befutni vágyó formációkról is találnánk friss, nyomdai minőségű sajtófotókat, valamint ha ezek a képek szabadon felhasználhatóak lennének vagy legalábbis elegendő lenne a fotós nevének feltüntetése, hogy ne kelljen az engedély keresgélésével tölteni az időt, ha le akarunk hozni egy anyagot.
Gyorsabban vagy biztosabban eljutnának hozzánk a legfrissebb sajtóanyagok, ha a felületen többféle terjedelemben is elérhetőek lennének, mert ez megkönnyítené a különböző igényekkel rendelkező sajtótermékek számára a felhasználást. Hatásos lenne, ha aktivitásért cserébe a felhasználó megjelenést kapna, valamint ha bekapcsolódna az oldal felhasználásába a vidéki szervezői és önkormányzati rendszer, így színesednének a programok és bővülne a zenei paletta is.”
Kiss Krisztina – Bravo magazin – főszerkesztő
“Számunkra nagyon hasznos lenne egy havi szintű bontás az aktuális koncertekről, mert jelenleg nincs olyan kereső, amely ezt teljes mértékben támogatná, illetve szintén örülnénk, ha tudnánk keresni az oldalon aktív koncertfotósok, stylistok és sminkesek között is. Fontos az is, hogy a felhasználó dönthesse el, hogy ki milyen információt lát róla. Például egy menedzser láthassa egy újságíró telefonszámát, de egy zenész ne.
A szakma számára érdekes lehet az is, hogy vidéki klubok listája szerepel az oldalon, de nem csak annyi, hogy létezik a hely, hanem hogy mekkora a befogadóképessége vagy hogy alkalmas-e akusztikus programok lebonyolítására – ilyen lehet például egy kávézó vagy egy könyvesbolt is. Az ilyen helyekből egyre több van országszerte, s az ő integrálásuk felpezsdíthetné a hazai zenei életet.”
Ligeti Nagy Tamás – OpenAir rádió – főszerkesztő
“A szakmai adatbázisok értelemszerűen szakmabelieknek és a szakma iránt fokozottan érdeklődőknek készülnek, nyilván csatolt részei a címszót kiegészítő fotó, élet- és szakmai idővonal, videó, diszkográfia – a legenda nem része. A szakmabéliek akkor kíváncsiak egymásra, ha valami speciális tartalom is van: egy jellemző zenei frázis, talán gitár tab, akkormenet, zenei idézet. Ugyanez feltehetően érdekli a rajongókat is, akik minden más információt már levadásztak innen-onnan.
Fontos, hogy az oldal teljes körű legyen: mindenféle irányzatot, stílust, modort szerepeltetni kell a lehető legszárzabb, legszikárabb módon. Az is nagyon lényeges, hogy legyen az oldalon egy, bárki számára elérhető általános tartalom, valamint egy, a csak admin-jogosultsággal rendelkezőknek hozzáférhető és fejleszthető rész.
A szakma teljes körűen jelenjen meg: megszűnt és létező print- és online médium, a látogatott és alternatív kulissza információit tartalmazó, nem annyira szem előtt lévő site-ok, rádiók, tv-k, pesti és vidéki klubok üzemeltetői, lemezboltok, fesztiválok, szervezők roadok, hangmérnökök, producerek.”
Rónai András – Dal+Szerző – www.recorder.hu, www.dalszerzo.hu – szerkesztő-újságíró
“Érdemes lenne a menedzserek számára biztosítani, hogy az oldalon keresztül elküldhessenek dalokat, klipeket az újságíróknak, akik megszabhatnák, hogy csak akkor lehet küldeni nekik bármit is, ha az adott előadónak maradéktalanul ki van töltve a profilja, vannak fenn fotói, videói, rendesen megmondja, milyen műfajba tartozik – ez a menedzsereket/sajtósokat is arra ösztönözné, hogy naprakészen tartsák a profilokat, ellenkező esetben nem részesülnek bizonyos lehetőségekben.
A szakmai tájékoztatás jegyében érdemes lenne összegyűjteni és elérhetővé tenni a zeneipari tudnivalókkal foglalkozó anyagokat, amik segítenek a kevésbé tájékozott zenészeknek, menedzsereknek. Rengeteg ilyen nagyon hasznos anyag készül, ingyenesek és fizetősek egyaránt, és ezek még többet segíthetnének, ha még több (a zeneiparral foglalkozó oldalakat nem látogató) zenészhez eljutnának. Például a szerzői jogról alapos és könnyen érthető tájékoztató füzeteket készített az Artisjus, miközben sokan látványosan az alapfogalmakkal sincsenek tisztában.
Hasznos lehet egy munkakereső funkció is.
Fontos lenne, hogy a fiatal, tehetséges, hazai előadók adatbázisa is kialakuljon, és tudjanak is róla sokan, olyanok is, akiknek nincs rálátásuk a zenei kínálatra. Például hogy a rengeteg kisebb-nagyobb, nem elsősorban zenei fókuszú fesztivál / rendezvény szervezői, akiknek kell néhány koncert is estére, ne csak azt a néhány előadót rotálja. Ha ez – vagy legalábbis a legfontosabb információk – angolul is elérhető lenne, akkor lenne mit mutogatni azoknak a néha felbukkanó külföldieknek, akik a friss magyar zenék iránt érdeklődnek.”
Szappanos Zoltán – www.rockerek.hu – főszerkesztő
“Az aktuális, friss hírek a lehetőségekhez mérten minél hamarabb legyenek elérhetőek, a koncertdátumokkal együtt.
Elérhetőségek olyan szinten, hogy legalább a keresendő illetékes(ek) nevét tudják. Össze kellene kapcsolni valahogyan a klubokat az előadókkal és a menedzserekkel, megkönnyítve ezzel mindkét fél dolgát. Érdemes lenne feltüntetni a klubok befogadóképességét, valamint azt, hogy milyen rendszerességgel üzemel, illetve milyen egyéb szolgáltatásai vannak.
Fontos, hogy zenekari diszkográfia, biográfia és egyéb adatok (tehát ami most a Zeneszövegen elérhető) is megjelenjen valamilyen formában
Motiválni kell a regisztráltakat több vagy kiemeltebb megjelenéssel, amellyel az aktivitás díjazható.
Legyen kategóriák szerinti szűrési lehetőség, azaz például ha egy szervező egy adott stílusú zenekart keres, akkor tudjon keresni csak az adott műfajú előadókra, illetve ha egy rádió keres a repertoárjába tartozó stílusú előadókat, akkor azt is megtalálja az oldalon egy beépített kereső segítségével.”
Danczi Csaba – www.prae.hu – zenei rovatvezető
“Elérési szintekkel jó dolgozni, azaz mindenki azokat az infókat érné el, ami számára releváns, amivel védné is magát, mert nem bombáznák olyan infókkal, ami nem kell neki, nem telefonálgatnának, írogatnának neki csak azok, akikkel megosztja ezt az infót.
Ahogy látom illetve elképzelem, az adatbázis legtöbb eleme innen-onnan elérhető, összeollózható, de mindenkinek könnyebb, ha közvetlenül, egy helyen elérhető. A haszna az, hogy azzal, hogy megadom a megfelelő infókat magamról (gondolom e-mail, telefon, web, stb.), elérem a teljes sajtókapcsolati hálót az adatbázisból. Mivel ez csak a hozzám hasonló elérhetőséggel regisztráltaknak látható, nincs kockázatom. Vagy megadhatom, hogy mi kicsoda számára látható info. Ha legalább annyit nyerek vele, amennyit veszítek, akkor használni fogom.
Ez zenei adatbázis. Ugyanakkor az emberek azt az infót is közölhetik, hogy ők más művészetekkel is foglalkoznak, illetve egy előadás, program társművészeteket alkalmaz – ha ezt fontosnak érzik, és van rá lehetőségük. Engem ez például érdekel, és az adatbázist felhasználhatom esetleg arra, hogy zene és tánc vagy zene és képzőművészet programokat, előadókat keressek.”
Vincze-Fekete Vera – vokalista, énektanár
“Véleményem szerint hasznos lenne az EJI, Artisjus, Mahasz kommunikáció és ügyintézés megismertetése és segítése, mert ez most nagyon sok szakmabélinek is gondot okoz, nem még egy kezdő előadónak vagy menedzsernek.
Ehhez kapcsolódóan hasznos lenne ezeknek a szervezeteknek a megfelelő elérhetőségeit is feltüntetni az oldalon.”
Lajer László – Zenekari manager
“Nem lenne jó, ha mindenkinek meglennének például a városi rendezvények kontaktjai vagy a bármilyen egyéb fesztiválszervezőé és azt gondolom, hogy erről más menedzserek is hasonlóan vélekednek – hiszen akkor az ő több éves munkájuk és összegyűjtött adatbázisuk veszne kárba. Ez igaz a promóterekre is – ők sem rajonganának érte, ha az a médiakapcsolati adatbázis, amit évek során felépítettek és amelyből dolgoznak / élnek, mindenki számára elérhető lenne
Ha fel is kerül a szervezés megkönnyítése érdekében, hogy adott napon játszik-e a zenekar, csak annyi legyen feltüntetve, hogy az a nap már foglalt, az semmiképp se jelenjen meg, ha már le van kötve egy konkrét buli, de még nem publikus az előadó felületein
Én például használom a Bandsintown alkalmazást, amelybe feltöltöm a koncert infóit és automatikusan felkerül a Facebookra, nem tudom, hogy a készülő oldal miben lenne jobb ennél?
A fentiek mellett az sem lenne jó, ha mindenki eljutna az oldalra és minden adathoz hozzáférne – érthető okokból, hiszen akkor nem lenne szükség menedzserre, promóterre, bookerre sem.
Éppen ezért nem támogatom, hogy csak úgy elérhető legyen minden infó az oldalon, mert az évek során mindenki kitaposta magának az utat, s éppen ezért mindenki féltékeny a saját adatbázisára.
Azt gondolom, hogy akik régóta a szakmában dolgoznak, menedzserek, bookerek, rendezvényszervezők ezt az egészet vétózni fogják, hiszen nem fogják érteni, hogy miért is adnának ki bármilyen infót.
Érdemes lenne vidéki szervezőkkel és klubtulajdonosokkal is beszélni, hogy mit szólnak hozzá, az önkormányzatoknak viszont biztosan segítség lenne, mert mindent, amire szüskégük lehet a szervezéshez, megtalalnának az oldalon.”
Tóth Tamás – A Rókabusz tulajdonosa
“Azt gondolom, hogy a sofőrök – én sem – nem mernék feltenni az oldalra a munkáikat, vagy azt, hogy mikor szabadok. Felmerül a kérdés, hogy hogyan lehet majd kiszűrni a regisztráció során az úgynevezett “egybuszos embereket”, akik gyakorlatilag megölik ezt a szakmát és hogy mitől lesz ez a felület jobb, mint bármely más kommunikációs csatorna, amelyet most használunk. Például az erre a célra létrehozott turnebusz.hu sem működik, többek között a a fentiek okok miatt.”
Bihari Balázs – Majdnem Híres Rocksuli
“Nagyon fontos, hogy készüljön hozzá applikáció és hogy szigorúan szegmentáljuk a területeket, mindezt ugyanakkor nem szabad túlbonyolítani, azaz érdemes az alapvető adatokkal kezdeni és folyamatosan építkezni.
Korábban voltak már hasonló jellegű próbálkozások, egyik sem működött jól.”
Nagy Szabolcs – PR Garden – tulajdonos / ügyvezető
“Fontosnak tartom, hogy az oldal megkönnyítse a vidéki rádiókkal való kapcsolattartást.
Fontos, hogy az oldalon megjelenő vállalkozások, személyek profitáljanak a jelenlét által kialakuló munkakapcsolatokból.”
Szaniszló Hajnalka – zenei menedzser és sajtókommunikációs szakember
“Prómterként, sajtókommunikációs szakemberként és bookerként vannak félelmeim azzal kapcsolatban, hogy ez a felület annyira megkönnyítené a „kezdő”, a felsorolt területen tevékenykedni vágyó emberek vagy épp a zenészek dolgát, hogy nem lenne szükség többé profi szakemberekre sem a sajtókommunikáció, sem pedig a booking területén, ezáltal pedig a mi munkánk is veszélybe kerülne. Amennyiben ki lehetne küszöbölni azt, hogy mindez megtörténjen és egy felületen belül elérnék mindenkit, akit egyébként nem feltétlenül tudok megkeresni a telefonom névjegyzékében, elképzelhető, hogy kipróbálnám, de csak abban az esetben, ha nem kellene emiatt egy plusz felületet használnom, vagyis ha a Music Industry oldala össze lenne kapcsolva azokkal a felületekkel, amelyeket nap mint nap használok. Fontosnak tartom azt is, hogy – az én szempontomból legalábbis – ne legyenek elérhetőek a rádiósok, szerkesztők, szervezők kontatjai bárki számára, mert ezért mi, akik a szakmában dolgozunk már évek óta, keményen megküzdöttünk, kialakítottuk a jó kapcsolatot és ha ez egy kattintással bárki számára elérhető lenne, akkor – az én esetemben például – 10 év munkája válna elérhetővé egy „kezdő” számára. Azt gondolom, hogy erről minden sajtókommunkációval foglalkozó szakember és booker hasonlóan vélekedik, ezért nagyon óvatosan kellene bánni azzal, hogy melyik felhasználó számára milyen adatok érhetőek el: ezt talán különböző jogosultsági szintekkel rendelkező felhasznáéói hozzáférésekkel lehetne megoldani.”