A magyar zene és a rádió elindult egymás felé – a Music Hungary rádiós beszélgetései

A Dal+Szerző cikkét idézzük, a folytatást itt olvashatjátok.

A 2018-as Music Hungary konferencián három rövidebb-hosszabb beszélgetés, előadás is körüljárta a rádiós piac témáját, olyan alaposan, hogy érdemes az elhangzottakat külön cikkben összefoglalni. Már tavaly is nagy érdeklődést váltott ki az átalakuló piac – a Class FM analóg adásának megszűnése, a kereskedelmi rádió webre költözése – témáját körüljáró beszélgetés (összefoglaló cikkünk itt olvasható). Az idei konferencia főként az első teljes, az új piaci viszonyok között telt év történéseit, tanulságait mutatta be.

A magyar zene a rádiókban – adatok

Kiindulópontként a magyar zenére vonatkozó éves adatokat mutatta be a RadioMonitorügyvezetője, Orosz Gábor; a cég adataira támaszkodik a Mahasz is a rádiós slágerlisták összeállításánál. Mint mondta, a 2017-ben legtöbbet játszott dalok listáján az első húszban nem volt magyar dal, a 21. és 40. hely között négy hazai szám volt. (Mint azt itt részletesen, a zenékkel együtt bemutattuk, a hallgatottsággal súlyozott listán a 14. helyre került a Wellhello: Odaút, viszont az első ötvenben csak három magyar szám volt.) Ez az összesítés azonban nagyon nagy különbségeket fed el; a Petőfi top 20-ban például 11 magyar előadó volt, bár mások, mint a korábbi években – fogalmazott Orosz Gábor. Az 500 legtöbbet játszott dalnak már több mint a fele magyar, és a törvényi kvótákat minden adó teljesíti. Orosz Gábor egy adót említett, a Rádió 1-et, ahol a magyar zenék döntő többsége éjfél és reggel 6 között szól; mások a “normális műsorsávban” is teljesítik a kvótát.