A YouTube-on, Soundcloudon észrevétlenül maradt milliókra alapozta sikerét egy cég

Egyre nagyobb figyelem irányul a Los Angeles-i Create Music Group startupra. Tavasszal a Billboard, nemrég pedig a Forbes közölt nagyobb cikket róluk. A Music Ally szerint nem kizárható, hogy egy nagy cég a közeljövőben felvásárolná őket. 

A Create Music Group (CMG) sikerét annak köszönheti, hogy rendkívül hatékonyan talál meg olyan videókat vagy hangfájlokat a stream oldalakon (YouTube-on, Soundcloudon), amikről az alkotó nem is tud, és persze utóbbi megbízásából aztán monetizálja is ezeket. Először olyan, jellemzően EDM-előadókat kerestek meg, akik esetleg nem is tudták, hogy egy számuk sikeres lett, mert nem az a verzió szedett össze sok kattintást, amit ők feltöltöttek.

Aztán az EDM-en, illetve a hiphopon belül a nagyobb sztárokat is célba vették. DJ Mashmello menedzserét egy évig hajkurászták, és amikor végre leültek vele tárgyalni, azt az ajánlatot tették, hogy 150 ezer dollár (43 millió forint) előleget fizetnek neki, és ha 90 napon belül nem duplázzák meg az – akkor már dollárban nyolcszámjegyű – jövedelmét, akkor az egész pénzt megtarthatja, nem vonnak tőle jutalékot. Aztán a 90 nap alatt nem megduplázták, hanem megtriplázták a YouTube-nézettségből származó jövedelmét, és azóta a menedzser többi ügyfelével is dolgoznak.

Továbbá partnerük minden major kiadó is. Őket nehéz becserkészni, hiszen nyilvánvalóan komoly csapatok dolgoznak náluk a monetizáláson. “Egy bizonyos ponton azt kell mondanunk nekik, hogy nem jól csinálják, hogy rossz helyen keresik a pénzt.” Persze a cikkekből pont a Create Music Group nagy titka nem derül ki, hogy mi az a “megfelelő hely”, amiről mások nem tudnak. A Billboard cikkében annyi “tipp” olvasható, hogy az “ízlésformáló” csatornáktól is szednek pénzt, amelyek jellemzően a sok feliratkozójuk által biztosított “láthatóságért” cserébe azt kérik az alkotóktól, hogy mondjanak le a jogdíjaikról. Jellemző az is, főleg a hiphopban, hogy egy – a jogi formaságokra nem figyelve, félig-meddig hivatalos megjelentetett, – mixtape-ről lesz egy szám sláger más platformokon. Ekkor először tisztázni kell a jogokat, és utána jöhet a monetizálás. A Forbes cikkéből kiderül, hogy saját fejlesztésű szoftver mellett a CMG egyes műfajokra (EDM, hiphop stb.) szakosodott, 15-15 fős csapatokkal dolgozik.

A Forbes azt írja, idén el fogja érni a 45 millió dollárt (12,9 milliárd forintot) az ügyfeleik számára beszedett jogdíj összege, és jövőre akár a 100 millió sem kizárt. A Billboardnak az egyik alapító egyenesen arról beszélt, hogy “a zeneipar százmilliókról marad le évente”. A beszedett jogdíjakat egyébként rekord gyorsasággal, két napon belül tovább is utalják. A levont jutalék mértékéről nem beszéltek, csak annyit árultak el, hogy a szerződéstől, szolgáltatásoktól függ a mértéke.

A nagy, de mások által észre nem vett nézettségek felkutatása egyben persze jelentős A&R potenciált is jelent, hiszen hamarabb látják meg a kiugró sikereket, mint a szakma nagy része. Ilyen szolgáltatásokat nyújtanak a majoröknek, és erre alapozta a CMG a terjeszkedést a hagyományos zeneipari szerepek irányába is: van már saját terjesztő, zeneműkiadó, hangfelvétel-kiadó és videós águk is. 

A Create Music Group honlapja itt találhatóvan rajta egy rész, ahol azt ígérik, utána lehet nézni, hogy milyen pénzekről maradunk le.

A CMG egyik korai sikere az azóta már világsztárrá lett Migos mixtape-en megjelent számának a monetizálása volt, például a WorldStarHipHop YouTube-csatornán.

(Az eredeti cikk a Dal+Szerző oldalán található.)