Egész Észak-Amerikára megtiltotta a fesztiválkoncerteket fellépőinek a Coachella

Egyre több szó esik az élőzenei iparágban elterjedt, sokak szerint versenytorzító megkötésekről, amiket a szerződésekbe foglalnak a nagy piaci súllyal bíró, tehát egy bizonyos szint felett megkerülhetetlen cégek. Tavaly a brit független fesztiválok panaszkodtak arra, hogy a Live Nation magához köti a nagyobb előadókat, idén Ozzy Osbourne perre is ment az óriáscég ellen, azt állítva: turnéja állomásainak megválasztásában korlátozták.

Ebbe a sorba illeszkedik az a per, amit az oregoni Soul’d Out fesztivál indított az egyik legnagyobb és legnevesebb amerikai fesztivál, az 1999 óta működő, évek óta két-két április hétvégén tartott Coachella ellen. A vád alapja az, hogy három előadó – köztük a meglehetősen ismert SZA, valamint a Tank and the Bangas és Daniel Caesar – azért nem vállalta a fellépést a Soul’d Outon, mert a Coachellával kötött szerződésük ezt megtiltotta. Korábban az került nyilvánosságra, hogy ez a korlátozás – amit a szerződésben egy ún. radius clause rögzít – több államra terjed ki. Most azonban az oregoni szervezők ügyvédei benyújtottak egy levelet a bíróságnak a Coachellától, ami a korábban sejtettnél jóval súlyosabb korlátozásokat tartalmaz.

Eszerint a Coachella fellépőinek többek között vállalniuk kell, hogy december 15-től május 1-ig, vagyis négy és fél hónapon át egész Észak-Amerikában nem lépnek fel egyetlen fesztiválon sem. Dél-Kaliforniában belépőjegyes koncertet nem adhatnak ugyanezen idő alatt. Tilos más fesztiválfellépést bejelenteniük a Coachella lineup januári nyilvánosságra hozatala előtt (néhány kivétellel, például az SXSW).

A Coachellát szervező Goldenvoice és a koncertipari óriás AEG Present ügyvédei szerint ezek a megkötések azt szolgálják, hogy “megvédjék az AEG-t attól, hogy a versenytársak tisztességtelen módon elősködjenek a Coachella lineup kreatív kiválasztásán”, hiszen “ahogy szaporodnak a fesztiválok, az egyedi program a versenyképesség megőrzésének kulcsa”. Szerintük a felperesnek amúgy nem lett volna szabad a tárgyalások során bizalmasan elküldött levelet benyújtania a bíróságra, és egyébként is, a versenytorzításról szóló állításaikat nem bizonyították.

A Rolling Stone-nak egy ügynök arról beszélt, hogy hasonló korlátozó klauzulákat a legtöbb fesztivál belevesz a szerződésekbe, és ezek az évek során egyre szigorúbbak és kiterjedtebbek lettek, az idősáv és terület tekintetében egyaránt. A rendezvények közötti versengésben nemcsak a helyszín számít, hanem az is, hogy ki az, akiről először elkezdenek beszélni, és persze hogy kinek a legerősebb a programja. A szakember szerint a művészeknek ajánlatos elolvasnia az apró betűs részt a szerződésben, hogy pontosan tudják, milyen korlátozásokat vállalnak egy fellépéssel.

A cikk folytatása a Dal+Szerző oldalán, ide kattintva olvasható.