Sikerült! Az Európai Parlament a szerzők mellett voksolt

Strasbourg, szeptember 12. – Ma délután az Európai Parlament közel 200 szavazat többséggel elfogadta az új szerzői jogi irányelvet. A szerzői társadalom ünnepel, hiszen ez az irányelv biztosíthatja azt, hogy az interneten elérhető zenék, filmek és más művek alkotói végre tisztességes bevételhez juthassanak műveik felhasználásából.

Ahogy arról mi is beszámoltunk, a tervezetet először visszadobta a parlament, ezt követően Európa szerte erőteljes kampányba kezdtek a szerzők  egész Európában – amire már csak azért is nagy szükség volt, mert számos tévhit elterjedt az interneten arról, hogy az EU cenzúrázni fogja az internetet. Ezek után ma 438 szavazattal (226 ellenszavazat és 39 tartózkodás mellett) az Európai Parlament elfogadta a tervezetet.

A GESAC  és az Artisjus ezúton is köszönetet mond azoknak a magyar szerzőknek, akik csatlakoztak a kampányhoz és bármilyen módon, saját eszközeikkel segítettek eljuttatni üzenetünket a döntéshozókhoz. Köszönetet mondunk azoknak az európai parlamenti képviselőknek is, akik az elmúlt hónapokban és években ellenálltak a mamutvállalatok gigantikus méreteket öltő lobbijának és meghallották a szerzők érveit is.

A szavazás eredménye révén most megkezdődhet a háromoldalú egyeztetés az irányelvről az Európai Bizottság, Tanács és Parlament között. Miután a Bizottság és a Parlament már elfogadta azt, most az Európai Tanács vizsgálja meg az irányelvet, a végső döntést pedig 2019 januárjára tűzték ki. Ezután sor kerülhet arra, hogy az egyes tagállamok is implementálják saját törvénykezésükbe az új irányelvet.A GESAC meggyőződése szerint ez a folyamat is pozitív eredménnyel zárul majd, és végérvényesen megoldja majd az ún. értékhézag problémáját (ld. alábbi keretes írásunkat), amely az utóbbi években meghatározta a kulturális élet szereplői és a technológiai mamutvállaltok közötti viszonyt.

Mi az a value gap?

A value gap (vagy transfer of value = ”értékhézag”) kifejezés a digitális piacon jelenleg nem realizálódó zeneipari bevétel jelenségét írja le. A bevételkiesést az előadók, a szerzők és a zenébe fektetők szenvedik el, elsősorban a videomegosztó platformok működése során. Ezek a platformok több, mint 900 millió felhasználó számára juttatják el a zenei tartalmakat, mégis az innen származó iparági bevétel arányosan több, mint harmadával kevesebb, mint az előfizetéses streaming szolgáltatásokból származó bevételek, melyek csak 68 millió felhasználót szolgáltak ki 2015-ben. A platformok ingyenes, hirdetésalapú működése miatt a streaming szolgáltatók is kénytelenek ingyenes, hirdetésalapú szolgáltatásokat nyújtani, ami további bevételkiesést okoz.

Anders Lassen, a GESAC elnöke elmondta a szavazás eredménye kapcsán: „A mai nap győzelmet jelent Európa számára, hiszen függetlenedhet a piacot uraló techcégektől, amelyek hatalmas profitra tettek szert pusztán azzal, hogy kihasználták az elavult jogi szabályozást. Ezzel tovább erősítették már egyébként is meglévő dominanciájukat, miközben jelentős bevételkiesést okoztak az alkotóknak és Európának.”

Véronique Desbrosses, a GESAC főigazgatója hozzáfűzte: „Hatalmas politikai győzelem ez a szerzők, a kultúra és az európai demokrácia számára. Az Európai Parlament egy olyan kiegyensúlyozott szabályozás mellett voksolt, amely hasznára válik az európai polgároknak, vállalkozásoknak, szerzőknek és egész Európának.”

Az eredeti cikk a Dal+Szerző oldalán ide kattintva érhető el.