Az este beharangozója így szólt:
Miután Kemény Zsófi vendégül látta az Y generáció tehetségeit, november utolsó keddjén két jóval tapasztaltabb művész érkezik hozzá vendégségbe a hajóra. De kik is ők? Udvaros Dorottyával és Hrutka Róberttel a szövegírás és előadás nehézségeiről, a karakterre írásról, a zene és a szöveg bonyolult kapcsolatáról beszélgetünk. Az est első fele után különleges Bereményi-est veszi kezdetét, hiszen a szerző-előadó páros Bereményi régi és újabb dalait is játssza majd, sőt, még soha nem hallott Bereményi Géza dalszöveg is elhangzik majd. Az esemény a Petőfi 200 Emlékév keretében a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával jött létre.
Udvaros Dorottya és Hrutka Róbert párosa az este folyamán részletesen meséltek a közönségnek arról, hogy milyen nehézségekkel szembesül egy zeneszerző és milyennel egy szövegíró, valamint az előadó. Abba is beavatták a hallgatóságot, hogy miért bonyolult feladat az úgynevezett karakterre írás.
Mivel Kemény Zsófi beszélgetőtársai ezen az estén nem a fiatal generáció soraiból kerültek ki – a Hajógyár projekt kifejezetten nagy figyelmet szentel a tehetséges, fiatal hazai előadók felkutatására és pályájuk gondozására, különösen popkulturális területen -, az Udvaros-Hrutka est ebből a szempontból is teljesen más volt, mint a korábbi Hajógyár-események.
Ez megmutatkozott a közönség összetételében és az előadás milyenségében is. Nem meglepő, hiszen Bereményi Géza író és rendező alkotásai szolgáltatták az alapot az előadáshoz. Olyasvalaki életműve és pályája, valamint ma is aktív gondolatisága került porondra, akire jól reflektált a közönség életútja is. Ez a korosztály a magyar történelem (közel) azonos eseményeit élte meg, tökéletesen érti tehát Bereményi Géza gondolatait. Udvaros Dorottya előadásmódjának kiválósága, Hrutka Róbert zeneszerzői zsenialitása pedig garancia volt a minőségi estére.
A bereményizmus maga a valódi tehetség. Nem használ nagy szavakat, mégis mélyen belekarcol az ember lelkébe. A dalszövegírói stílus pedig nem változik, de mégis tökéletes, hiszen apró darabkákból áll össze végül a Bereményi-féle szövegírói zsenialitás. Ezek az alkotások versek is egyben, hiszen zene nélkül, prózában is megállják a helyüket. Dalszövegeinek hiteles előadásához talán meg kell élni azokat a dolgokat amelyekről a szövegek szólnak. De nem feltétlenül életkor kérdése az a fajta hiteles megélés, amely valódivá teszi a Bereményi-szövegek mélyérzésű prezentálását.
Fantasztikus volt megfigyelni nem csak az egymással jól rezonáló előadó-szerző párost, de külön-külön is a művészeket. Udvaros Dorottya profizmusa az évek során semmit sem halványodott. A színésznő higgadtan és hivatása felé tanúsított végtelen alázattal kezel minden szerepet, színpadi megjelenést és megnyilvánulást. És szerencsések vagyunk mind, hogy ezeket a közöttünk élő legendákat láthatjuk a színpadon tündökölni. Bűbájos és méltóságteljes személyiség.
A Bereményi Gézával közös lemez, a Majdnem valaki adta az este gerincét. Ennek a lemeznek a sikerét nagyban meghatározta, hogy minden alkotó remekül egymásra tudott hangolódni azon a korongon, amely egyébként Dés László első önálló, szerzői lemeze is volt egyben.
UDVAROS DOROTTYA ADATLAPJA ITT.
Az alkotói folyamat közben előfordult, hogy Hrutka zongorázott, Dés gitározott, Bereményi pedig ott ült mellettük és jegyzetelt: dalszöveg-foszlányokat. És Udvaros is ott volt velük. Figyelt, és hálát adott, hogy énekesnőként részese lehet ennek a folyamatnak. Akkor és azóta is vallja, hogy folyamatos harcban, formálódásban van az adott szöveggel. Annak érdekében, hogy a megfelelő időben majd egyé olvadjanak. Ugyanakkor azt is hozzátette, hogy a siker érdekében fontos kulcs, hogy nagyon kell hinni és bízni a közös munkában. Udvaros szerint így következik be az előadás folyamán a katarzis amely amellett, hogy összerázza a lelket – és a hatásos Bereményi-szövegek is ilyenek -, megtisztít és felszabadít.
Hrutka Róbert pályája során szerzett – rendkívül sokrétű – tapasztalata predesztinálja, hogy a művész önmagától a maximumot várja el és ezt a közönség is borítékolhatta, már a beszélgetés és az előadás kezdetén is.
Hrutka szerint ebben a műfajban többnyire elsőként a zene készül el, és erre épül, készül a szöveg. Bereményi azonban együtt lélegzik a teljes alkotói folyamattal. Ez a fajta teljesség máshová vezet. Más minőségű dalokhoz. Bereményi Hrutka elmondása szerint szenvedélyesen szeret dalszövegeket írni. Olyannyira lázban tartja őt az alkotói folyamat, hogy ez a fajta attitűd mások számára is varázslatossá teszi a vele közös munkát. Udvaros elmondása szerint Bereményi dalaiban máig – amikor már tíz éve folyamatosan – énekli ezeket a mesterműveket, felfedez a szövegben újdonságokat. Hrutka kiemelte, hogy számára is nagyon fontos, hogy az adott előadóra formálja a dalt- Másképp ír zenésznek és másképp színésznek. De mindenképpen az együttes tartalom hozza meg a jó végeredményt.
Egy órás beszélgetést követően a Majdnem valaki című, 30 perces előadás-koncert-műsort hallhatott a közönség.
Hallhatott volna. Ha nem törik le Hrutka gitárjának egy darabkája, amely nélkül használhatatlanná vált a hangszer.
Hiába próbálta meg Hrutka megszerelni, nem sikerült. Aztán hosszas szerelés után szereztek egy elektromos gitárt. És elkezdődhetett az extrán különleges, majdnem akusztikus koncert.
Elhangzott a 21 Század, a Mi van veled, az Ötödik nap, a Dixi, a Törékeny éjjel, a Randevú, a Bizonytalanság és a Túlélő dala.
Fotók: Zeneszöveg.hu