A Facebook nagy bejelentése a a személyes tartalmak oldalára billenti a mérleg nyelvét

Zuckerberg személyes posztban írt arról, hogy az volt  célja a Facebook létrehozásakor, hogy a közösségi oldal közelebb hozza egymáshoz az embereket, ehhez képest ahogyan mi is percről percre látjuk a saját hírfolyamunkban, egyre több a hirdetés, a céges felület és egyáltalán: a nem személyes tartalom.

Ez ellen is szeretett volna tenni az alapító és a Facebook csapata, amikor – ahogyan Zuckerberg ebben a posztban is kifejtette – ezzel a lépésével hangsúlyozta, hogy igyekszik előtérbe helyezni azt, hogy az emberek egymással kommunikáljanak, kapcsolatot teremtsenek, azaz aktivizálják magukat, ami egyben jót tesz a boldogságuknak, a közérzetüknek és a szociális érzékenységnek is.

Számos oldalról üdvözlik a gondolatot, azonban sokan vannak olyanok is, akik már most elkezdtek összeesküvés-elméleteket gyártani, miszerint ez az egész csak azt a célt szolgálja, hogy a céges platformok az eddiginél is több pénzt költsenek Facebook-reklámkampányokra annak érdekében, hogy láthatóak maradjanak.

A közösségi háló a fenti újítást fokozatosan vezeti majd be, s kevésbé fogják érezni azok a profilok, amelyek eddig is aktivizálni tudták a követőiket, hiszen azok a posztok, amelyek alatt valamiféle kommunikáció indul el a felhasználók között, könnyebben láthatóak maradnak majd a hírfolyamban, hiszen a hivatalos közlemény szerint ez a cél: tartalmas beszélgetéseket indítani az emberek között.

További részletek is külföldi hivatkozások a dalszerzo.hu itt olvasható írásában találhatóak.

Az, hogy mindez hogyan érinti a zenepiart, szintén összetett kérdés. Erre vonatkozóan az alábbiakban találtok néhány hasznos információt:

A Savvy Musician Academy online kurzus vezetője, Leah McHenry (akinek 350 ezer rajongója van a Facebookon) alapos – a Digital Music News által is átvett – írásban elemzi, hogy mit kell tenni. A lényeg az, hogy közösséget kell kialakítani a zenész körül. Ez nem (csak) a zene köré épül, hanem a magja a zenész mint brand. “Sokan azt hiszik, hogy a brand, az a zenekar logója, pedig nem: a brand az, amit az emberek gondolnak és mondanak a zenédről, ahogyan észlelnek téged” – írja. Elárulja, hogy egy posztban egyszer megkérte a rajongókat, írják le azt az egy szót, ami eszükbe jut róla és a zenéjéről, és a kommentek voltak “a leghasznosabb adatok”, amikkel találkozott.

Erre a brandre alapozva lehet felépíteni a közösséget (vagy kultúrát), és a Facebook-posztokra úgy kell tekinteni, mint “spontán blogra” vagy “a személyes újságodra”, vagyis nem kell félni, hogy a brand (vagyis a zenész) alapértékeivel összhangban az ember írjon mindenféléről, amivel találkozik, legyen az személyes vagy nyilvános esemény. Ha a sajátos világlátása ebben kifejeződik, a rajongók reagálni fognak rá, hiszen éppen ezért szeretik őt. Ebből az következik, hogy a gondosan bekészített, időzített posztok helyett (vagy mellett) a spontán posztok felértékelődnek, valamint a folyamatos jelenlét. Ha a közösség már létrejött, érdemes egy Facebook csoportot is létrehozni; a szerző szerint nagyjából 10% körül érdemes tartani azoknak a csoportbeli posztoknak a számát, amik közvetlenül a zenész valamilyen termékéről szólnak.

Az élő videókkal kapcsolatban is van tanácsa Leah McHenry-nek: mint írja, egyszer őt magát is meglepte, milyen sok embert elért egy egyszerű, a stúdiójából indított videóval – mégpedig azért, mert a címe egy egyszerű kérdés volt, amire a nézők-rajongók válaszoltak, a kommentjeik által pedig ismerőseik hírfalán is megjelent a videó. Szerinte a megjelenések, merch és egyebek promotálását leginkább ezekben az élő videókban kell csinálni mostantól, hiszen a webshopokra vagy stream oldalakra mutató linkek nagyon kevés emberhez jutnak el.

Már sokan sokszor elmondták (itt a Dal+Szerző blogon is), hogy a közösségi oldalak folyamatos változása mellett az e-mail egy stabil pont, ráadásul e-mail listák nagyon jó mutatókat érnek el sok területen (például az átkattintások arányában). A Facebook legújabb húzása kapcsán ismét felhívja erre a figyelmet Leah McHenry; ő maga minden eddiginél “agresszívabban” fogja gyűjtögetni a címeket. Továbbá érdemes elmagyarázni a rajongóknak, hogy ha látni akarják a posztjainkat, akkor állítsák be a “See First” opciót – akár screenshotokkal, kis videókkal megmutatva, hogyan kell ezt. Végül azt írja, hogy bár sokan úgy fogják érteni a változásokat, hogy mostantól többet kell reklámra költeni, de ezt meg kell előznie a közösség felépítésének, hiszen amíg nem tudjuk, hogy mi fogja meg a rajongóinkat, addig ez csak kidobott pénz lesz.