A Makám néven hivatalosan 1984 óta létező, Krulik Zoltán vezette zenekar az új tradíció legmarkánsabb hazai képviselője. A 2024-ben negyven éves együttes pályafutását mindig is az eltérő zenei világok közelítése jellemezte, a kortárs zene, az improvizáció, a tradicionális hangok találkozása.
A Zene Házában a jubileumi évet köszöntő koncerten a Makám első időszakát idézi meg, az 1988-1998 során megjelent első négy nagylemez instrumentális megszólalását – a végén egy kis csavarral, Magyar Bori énekével az emberi hang is előkerül.
A koncert felvezető beszélgetéssel kezdődik: Jász Attila költő-író kérdezi Krulik Zoltánt és a zenekar tagjait az est témáját adó korai Makám-időszakról.
A Makám korszakain átível a tradíció és a modernitás, Kelet és Nyugat, a kollektív és individuális kettőssége az ősi egység és harmónia keresése. A Makám előzménye, a C. S. Ö. (Creatív Stúdió Öt) 1975 és 1980 között működött, aztán négy éven át létezett a Makám és Kolinda formáció, amiből 1984-ben jött létre Krulik vezetésével a Makám. Kezdetben az etno-avantgard kelet-közép-európai követeként robbant a zenei életbe, és ezt a kezdeti korszakot – a hagyományos európai hangszereket: oboa, gitár, bőgő, zongora – finoman árnyalták az ázsiai, távol-keleti gyökerek (tabla, gatham, sarangi Indiából), a balkáni (gadulka, kaval) és afrikai hatások (sansa, marimba, udu), valamint a kortárs zene repetitív elemei. A Közelítések című 1988-as debütlemez után is ez a legjobb értelemben világzenés irány folytatódott a kilencvens évek kiadványain (Divertimento – 1994, Café Bábel – 1997, A Part – 1998), melyekben a jazz elemeit az egyik legelismertebb magyar szaxofonos, Grencsó István játéka hozta, de ebben az időben, igen fiatalon lett Makám-tag Borlai Gergő dobos is. A mostani koncerten ennek a négy legendás lemeznek az anyagát idézi meg a zenekar, a korabeli tagság többségével. Színpadon lesz Szőke Szabolcs, Juhász Endre, Borbély Mihály és Borlai Gergő is, sokan mások mellett.
Zolnay Pál a Makámról készült 1986-os filmje itt.
A Makám később, ez után a hangszeres korszak után a magyar népdalok felé fordult, később gyereklemezeket is készítettek, továbbá versmegzenésítéseket. Krulik Zoltán és a Makám 2022-ben megkapta a Magyar Örökség Díjat. Az egyik legelső Makám-kompozíció, a lemezre akkoriban nem került Kaleidoszkóp a 2019-es Ady-megzenésítéseket tartalmazó Budapest éjszakája szól című albumon kelt életre, Magyar Bori énekével. Az első nagy Makám-korszakot megidéző koncerten stílszerűen ez a – zenekar életén átnyúló – kompozíció is elhangzik majd, így végül mégsem lesz teljesen instrumentális az este. Magával ragadó várhatóan annál inkább.
Fotók: Makám x Magyar Zene Háza