Hajógyár x A38 x Zene x Látvány
A nyári gyerekeket ezúttal nem a Balaton partjára, hanem egyenesen a Dunára hozták el a közönségnek. Végtelen Nyári Dallamból csak Egy Van, és a Hajógyár meghívta a Kelemen Kabátbant, hogy megmutassa nektek, melyik is az.
KELEMEN KABÁTBAN DALSZÖVEGEK ITT.
Molnár Tomi július első keddjén Kolibrivel beszélgetett két hét múlva ismét bevetésre érkezett a hajóra, hiszen a Kelemen Kabátban duó formációját fogadta. Az első lemezének idén tíz éves évfordulóját ünneplő popzenekar az utóbbi évtizedben számtalan slágert szabadított rá a magyar közönségre, nem véletlen, hogy a legnagyobb fesztiváloknak állandó meghívottjai.
A műsorban szóba kerültek a klipek és a színpadi vizuálok is. Az este végén a Kelemen Kabátban akusztik duó (Horváth Boldi & Gajdacsi Gábor) zenél majd a Hajó színpadán.
Boldi gyerekkora és annak zeneisége
Horváth Boldi édesapja hangmérnök, backstage-ekben, színpadok mellett, a Tabánban, vagy épp stúdiókban nevelkedett és szinte kötelező volt zenélni, zenét tanulni. Blues-ból indult, majd megérkezett az életébe a hip-hop és a drum ‘n’ bass, kamaszkorában szerette a jamacai zenéket, s zenekart is alapított ez utóbbi műfajban: ez volt a Riddim Colony. Saját bevallása szerint a zenekari élettel párhuzamosan nyílt ki számára a világ és vált egyértelművé, hogy nem ragad le egyetlen műfajnál.
A történetmesélős szövegek eredete
Bár Boldi szerint nincs történetmesélés, Molnár Tamás erőteljesnek érzi a dalszövegek ilyen típusú jelenlétét. JZA and the Fantastics volt annak a formációnak a neve, amelyben elsőként jelentek meg sztorizós szövegek. (A JZA után Boldi Szerecsenkirály néven is alkotott, majd rájött, hogy az a leghitelesebb, ha a saját nevét vállalja fel a művészetében is.)
– A Nyári dallam volt számomra az első élmény veled kapcsolatban – folytatta Molnár Tamás.
– Amikor kijött a Nyári gyerekek című dal, nem volt divat hazánkban a drum ‘n’ bass – vetette fel Molnár.
Zenei eklektika a Kelemen Kabátban világában
– Nálunk ez a fajta változatosság nem tudatos, inkább ösztönös. Ennek pedig inkább hátránya van, nem pedig előnye. Az emberek szeretik tudni, hogy mit várhatnak az előadótól. Nálunk nehéz két hasonló stílusú dalt találni. Máig ezt az utat járjuk: kísérletezünk. Szeretem ezt a szabadságot – reagált Boldi.
Amikor dj-k játsszák a dalaikat vagy épp mulatságokon szólalnak meg a szerzeményeik feldolgozás formájában, Boldiban semmiféle ellenérzés nincs. Ez a vonal ugyanúgy belefér a zeneiségébe, mint az, hogy Bonanza-feldolgozást készítsen, amely aztán a Pappapia film zenéjeként válik ismertté – Csupó Gábor rendező akkor rettentően pozitívan nyilatkozott a dal kapcsán.
Ez a fajta zenei színkavalkád jócskán megnehezítette és még most sem könnyíti meg a Kelemen Kabátban pályáját, hiszen rengeteg szervező és maga a közönség sem feltétlenül tudja elhelyezni a formációt zeneileg. Ennek ellenére sem szeretnének leválni arról a vonalról, amelyet erőteljesen képviselnek: vagyis hogy rendkívül változatos műfaji skálán dolgoznak.
Az akusztikus vonal is kialakulni látszik
Boldi gitározni tanul, így mostanában az
– odamondogatós, zeneileg harsányabb világ felé is mutat a dalszerzés. A közönség pedig igényli azt a humort és iróniát, amely a korábbi dalokban megjelent. Talán ezeket Boldi néven adom majd ki – ez még kialakulóban van.
Látvány, dizájn a Kelemen Kabátban klipjeiben
Stílusbravúrok kavalkádja jelenik meg a videóikban, hiszen a színes, szőrmés, neonszínű extrém öltözetektől a rövidnadrágos napszemüveges futurisztikus szettekig és a vámpírejelmezekig nagyon széles skálán mozog a látvány.
Olyannyira eklektikus az öltözködés a zenekar pályája során, amennyire változatos zeneileg a Kelemen Kabátban stílusa: Curtis, Szabó Ádám és Boldi lányokat locsol giccses népviseletben Hollókő utcáin.
Volt ilyen is és volt borzalmas látványvilágú szett is a Sztárban sztár színpadán: Boldi mindenféle jelmezt magára ölt, ahogyan a számtalan zenei stílusban és szerepben komfortosan érzi magát.
Ennek ékes példája, hogy a covid előtt elkezdett villanyszerelőnek tanulni, majd beütött a covid, nem voltak koncertek és ahelyett, hogy otthon ült volna, tanult és képezte magát. (Jelenleg nem gyakorolja a szakmáját.)
Öt gospel-dalt is felvettek már, hiszen Boldi már régóta tervezett hasonló korongot: keresztény narratívájú könnyűzenéről van szó.
– Borzasztó a magyar könnyűzene nagy része. Nem szeretnék senkit megbántani, de ez az igazság. Vallásos ember vagyok, szeretném megmutatni, hogy hogyan kell ezt a műfajt jól csinálni. Pályáztam, nyertem, Závodi Marci pedig producerelni a korongot. Szuper az egész világ, amelyet alkotunk. Pajor Tamás, Kökény Attila, Kollányi Zsuzsi, Oláh Gergő és Pély Barna – velük már felvettük a dalokat – folytatta Boldi, majd gitárt ragadott és Gajdosi Gábor zenésztársával előadtak néhány akusztikus hangszerelésű Kelemen-dalt.
A Kelemen Kabátban legfrissebb dala és klipje, a Megrepedt a jég
Az eseményről előzetesen itt írtunk.
Az estét itt tudod visszanézni.
Az esemény a Petőfi 200 Emlékév keretében a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával jött létre.
Fotó: Hajógyár hivatalos