A Billboard nagy cikket közölt arról, hogyan navigálnak a PR-cégek a folyamatosan csökkenő médiafelületeken – hiszen a nyomtatott és online lapok egymás után zárnak be, vagy korábbi zenei fókuszukat tágítják, és filmekkel, tévével, tech hírekkel is foglalkoznak. A cikk elején egy PR-os azt mondja, hogy az általa megkeresett lapok, oldalak listája 2014-hez képest több mint harmadával csökkent.
Különösen érdekes az a rész, ami a valaha oly fontos premierekkel foglalkozik. Manapság ezek egyszerűen nem hozzák a számokat – ami azt jelenti, hogy a szerkesztőségeknek nem igazán éri meg velük foglalkozni, és az előadók számára sem hoznak számottevő hallgatóságot.
Míg három-négy éve egy premier az (eredetileg indie-vel foglalkozó, mára jóval szélesebb merítésű) Stereogumon egy nap alatt háromezer lejátszást garantált, addig ma ez alig néhány száz – mondja az egyik PR-os. Egy másik szerint “sokan meglepődnének, ha megtudnák, hogy a legmenőbbnek, legfontosabbnak tartott oldakaon a premierek 3-6 óra alatt 30-60 meghallgatást hoznak” – mondja egy másik.
Ennek a fő oka az, hogy a zenei sajtó egyik fő funkciója, az új előadók felfedezése nagyrészt már a stream oldalakon történik. (“Ha annak idején nincs a Magnet és a Spin, akkor semmi mást nem hallottam volna a vidéki kisvárosban, mint a top 40-et” – idézi vissza a múltat az egyik megszólaló.) A Spotify-on, Apple Musicon, YouTube-on való láthatóságról pedig nem szívesen mondanak le az előadók, így a premierek többsége már nem exkluzív – míg a letölthető mp3-ak korában egy bemutatott szám (legalábbis eleinte) csak az adott blogon volt elérhető.
A cikk folytatását itt találjátok, a Dal+Szerző oldalára kattintva.